fbpx
Dezvoltare personală
Stima de sine – ce este și cum o putem crește

Stima de sine – ce este și cum o putem crește

La începutul acestei luni (iulie, 2020), mi-am propus să aflu mai multe informații despre și, implicit, să trăiesc stima de sine. Ea este o forță, o atitudine interioară care se formează în copilăria mică (0-7 ani) și se poate pierde sau construi la maturitate, prin care tu crezi despre tine că poți reuși să faci lucrurile pe care ți le propui, că poți să te reinventezi oricând și mai ales că ești perfectibil, în continuă dezvoltare. Educația permanentă este un concept care sugerează cel mai bine că stima de sine se poate construi clipă de clipă, prin autoobservare, autodeterminare și acțiune.

Deși a trecut foarte puțin timp de când mi-am pus în minte această idee, deja am trăit câteva experiențe fantastice. Este târziu în noapte când scriu acest articol, pentru că recenta conștientizare mi-a oferit așa multă energie, încât am știut că este momentul să scriu despre acest subiect. Îți voi povesti despre ea la finalul acestui articol.

Când ne referim la stima de sine, înțelegem că este o „umbrelă” sub care se ascund câțiva piloni: iubirea, acceptarea și încrederea. Mai mult decât atât, stima de sine se manifestă pe toate cele trei laturi ale omului: fizic, mental și emoțional.

Stima de sine și planul fizic

Au oare vreo legătură? Desigur. Atunci când ai stimă de sine, îți prețuiești corpul, deoarece este templul Duhului Sfânt, îi acorzi suficient de multă hrană, apă și odihnă în așa fel încât să fii în echilibru.

Pe de altă parte, când stima de sine este foarte scăzută, ești mereu pe fugă, întotdeauna pui pe cineva sau ceva deasupra ta, iar asta te seacă de energii, devii nemulțumit, îți neglijezi nevoile primare și ajungi să fii nefericit cu tine.

Oricât de mult ai face pentru cei din jur, niciodată nu vor fi mulțumiți, nu va fi de ajuns.

Ce poți face pentru a ne crește stima de sine raportat la corp?

  • Ai grijă de tine;
  • Alege cu atenție alimentele pe care le consumi;
  • Bea cât mai multă apă;
  • Odihnește-te suficient de mult, în acord cu particularitățile de vârstă și obiceiuri;
  • Evită rutina – chiar dacă ea e de folos atunci când vrem să învățăm un nou comportament (cum e în grădiniță), pe termen lung rutina este dăunătoare pentru sănătatea corpului și a minții;
  • Fă mai multă mișcare;
  • Zâmbește mai mult;
  • Oferă-ți momente de relaxare, scurte pe parcursul zilei, în așa fel încât să se producă efectul de deconectare psiho-emoțională;
  • Setează priorități;
  • Organizează-ți coerent și logic activitățile;
  • Consumă fructe și legume de sezon;
  • Alocă-ți o zi în care să nu faci nimic altceva decât să stai cu tine și să te conectezi cu cei dragi;
  • Aerisește foarte bine camera în care dormi;
  • Limitează timpul pe care-l petreci pe rețelele sociale;
  • Fă curat în dulap – ce nu ai purtat 2 ani, sigur nu mai porți, așa că ai putea să le donezi anonim;
  • Mai descoperă singur și altele.

Stima de sine și planul mental

Când te prețuiești pe tine, ești atent la ideile pe care le lași să-și facă locaș în mintea ta, ești atent la cuvintele pe care le folosești și mai ales ești prezent în tot ceea ce faci, deoarece doar atunci ești cu adevărat eficient.

În opoziție, atunci când nu te prețuiești absolut deloc sau foarte puțin, mereu aștepți ca altcineva să-ți spună ce să faci, cum să gândești și ce să spui, iar tu ești precum un burete care nu filtrează nimic, ci doar absoarbe.

Este important să știi că fiecare om este unic și se raportează la realitate într-un anumit mod. Ia de la fiecare doar atât cât îți este de folos, pune în practică și astfel va deveni un adevăr pentru tine. Fugi de informațiile cu tentă de frică, vinovăție și cu aspect manipulator.

Acordă atenție la ce materiale citești, ce videoclipuri și ce melodii asculți, deoarece toate au un impact asupra ta.

Ce poți face pentru a ne crește stima de sine raportat la planul mental?

  • Citește;
  • Roagă-te;
  • Alege-ți cu grijă cuvintele;
  • Spune NU atunci când simți că ești pe punctul de a face un compromis;
  • Evită programele care-ți induc frică, vinovăție sau te manipulează vădit – orice informație se verifică din minimum 3 surse;
  • Fii prezent;
  • Oferă-ți momente de relaxare, scurte pe parcursul zilei, în așa fel încât să se producă efectul de deconectare psiho-emoțională;
  • Privește cerul, contemplă o floare;
  • Caută noul – rutina nu este dăunătoare doar pentru corp, ci și pentru minte;
  • Evită oamenii toxici – cei care mereu se plâng sau au tendința de a bârfi, de a critica. Nu te ajută cu nimic în evoluție;
  • Acceptă schimbarea – sunt momente în care vreme de o perioadă ai anumite gusturi, apoi le schimbi. Acest lucru este firesc, nu te forța pe tine să stai în vechi relații, conjuncturi doar cu gândul la „ce-o să zică lumea?!”;
  • Ascultă muzică clasică deoarece are un efect fabulos asupra creierului;
  • Refuză să te mai critici – fii blând cu tine, acceptă-te așa cum ești și oferă-ți timp în procesul de schimbare; deci: ai răbdare cu tine;
  • Ieși la plimbare – mersul pe jos ajută sistemul limbic să se „calmeze”, iar asta te va ajuta să iei decizii raționale, nu bazate pe un impuls, instinct de moment;
  • Notează pe hârtie lucrurile pe care e necesar să le faci în viitorul apropiat – asta ajută foarte mult creierul să se calmeze, deoarece nu mai există riscul să uiți;
  • Mai descoperă singur și altele.

Stima de sine și planul emoțional

Aici lucrurile sunt foarte subtile și doar prin prezență poți realiza dacă stima ta de sine este crescută sau coborâtă. Există o credință falsă că stimă de sine = aroganță = egoism.

Nu are nicio legătură. Un om egoist este închis, dorește să acumuleze cât mai multe informații, idei, sentimente, resurse, iar când vine vorba să ofere mai departe, se face că plouă, dispare sau pur și simplu se închide în el.

Un om care are stimă de sine crescută știe cât poate să ofere și evită să devină salvator sau victimă.

Ce poți face pentru a ne crește stima de sine raportat la planul emoțional?

  • Petrece mai mult timp cu tine;
  • Adresează-ți întrebări de genul: ce simt eu? vreau eu cu adevărat să fac asta? în ce relație mai sunt eu cu mine? îmi este de folos acest lucru? mă desparte de Dumnezeu ceea ce fac?
  • Acceptă-ți emoțiile, stările, oricare ar fi ele (astfel te autovalidezi), însă devino conștient (prin respirație, de exemplu) așa încât să nu ajungi la fapte pe care să le regreți;
  • Atunci când simți că e prea multă presiune emoțională în viața ta, retrage-te vreme de câteva minute, ore sau chiar zile, liniștește-te și abia apoi revino;
  • Ieși la plimbare – mersul pe jos ajută sistemul limbic să se „calmeze”, iar asta te va ajuta să iei decizii raționale, nu bazate pe un impuls, instinct de moment;
  • Fă exerciții de respirație conștientă, deoarece ajută creierul să se oxigeneze, împreună cu toate celulele corpului și deci să te echilibrezi;
  • Roagă-te;
  • Vorbește cu un prieten de suflet despre lucrurile care te apasă;
  • Acceptă diferențele dintre tine și ceilalți;
  • Caută să nu ajungi în starea de salvator sau de victimă;
  • Mai descoperă singur și altele.

Stima de sine este compusă, așa cum spuneam, de iubire, acceptare și încredere. Toate aceste puteri sunt implementate în subconștient și în suflet în copilărie, atunci când vedem lumea prin ochii părinților, ei sunt ghidul nostru printre evenimentele exterioare. Abia după 7 ani dezvoltăm ideea că facem parte din lume și că soarele nu se rotește în jurul nostru.

Pentru mine stima de sine este caracterizată și de responsabilitate, independență și putere de a spune nu. Lucrez intens la acest capitol, nu pentru că sunt un salvator, ci pentru că uneori am tendința de a evita să spun „nu”, chiar dacă mi-aș dori asta, alegând să găsesc niște motivații care să mă ajute să mă pun în starea de a face lucrul pe care l-aș refuza.

Asta uneori este obositor, mai ales când are legătură cu oamenii din exterior, care nu manifestă recunoștință. Astfel, vine un moment în care vrei să spui „nu” însă ai ajuns atât de departe încât pare că nu mai poți ieși. Pare. Este drept, va supăra în primă fază. Totuși, pacea interioară este mai importantă.

Mai cred că atunci când ai stimă de sine înțelegi că oamenii pot avea păreri diferite și că sunt momente în care o lungă perioadă de timp rezonezi cu cineva, apoi dintr-o dată acea legătură se rupe. Este o ruptură naturală. Este necesar să accepți asta.

Am experimentat de curând această trăire, când drumul meu a luat-o în altă direct decât a unui apropiat și astfel discuțiile noastre au fost din ce în ce mai rare, mai lipsite de esență, ca în final să simt nevoia să nu mai vorbesc.

Sunt o persoană foarte comunicativă, însă nu caut să-mi pierd/umplu timpul doar de dragul de a nu tăcea. Este nevoie să acceptăm că astăzi lucrurile sunt așa, mâine altfel. Singurul lucru cert este schimbarea. Să ne adaptăm.

Astfel de momente nu sunt deloc ciudate sau ofensatoare, ci naturale pentru cineva care este în contact cu el. Atunci când simt că nu mai avem ce împărtăși, îți dau libertatea să mergi și să experimentezi lucruri diferite, așa cum și eu îmi dau voie să fac același lucru.

Sunt în dezacord cu ideea că trebuie să stai undeva, chiar dacă nu te mai simți bine acolo. Timpul e prețios. Să nu-l irosim. Responsabilitatea aceasta este simbolul stimei de sine.

O altă experiență mi-a confirmat valoarea independenței în stima de sine. Pentru a te putea bucura de rezultate remarcabile este important să faci lucrurile tu, cu ale tale mâini și puteri. Sigur, poți cere sau accepta ajutor și din exterior, însă evitând să fii tu o victimă în căutarea unor salvatori. Când tu faci un lucru, bucuria împlinirii este atât de mare, încât nimic și nimeni nu-ți mai poate lua acea experiență, trăire, cunoaștere.

Concret, mi-am dorit să fac ceva, mi-am spus că vreau mai repede, iar rezultatul a fost o anulare. A fost o lovitură, în primă instanță. Toate resursele mele interioare păreau că se duc spre pământ.

Însă, preț de o clipă, am respirat, am venit în prezent și am spus: OK! ce am eu de învățat de aici? Iar răspunsul a venit ca un fulger: INDEPENDENȚA. Am rămas șocat.

Apoi, mi-am tradus această conștientizare: când îți dorești să faci ceva, evită să ceri prea mult ajutor, evită să le spui prea multor oameni planurile tale. Cel mai bine este să lucrezi tu cu tine, să construiești tu ceea ce vrei. Da, poate dura mai mult, însă rezultatul final îți va aduce mai multă bucurie.

Atunci când tu ești stăpânul a ceea ce faci, poți renunța oricând, poți să progresezi în altă direcție, fără a te simți obligat să dai explicații sau să ceri acorduri.

O dată cu această conștientizare, am simțit o energie care nu mi-a dat voie să adorm, așa că am scris aceste rânduri, în așa fel încât să-mi rămână și mie imprimate în atenție, însă să ajute și pe alții care vor să-și crească stima de sine.

Mult succes!

Imagine reprezentativă: Ionuț Muscă

4 thoughts on “Stima de sine – ce este și cum o putem crește

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Statistici Trafic