fbpx
Disciplină Pozitivă și Parenting
Comportamentul ca un iceberg – 12 emoții mascate în furie

Comportamentul ca un iceberg – 12 emoții mascate în furie

De cele mai multe ori, tot ce vedem în comportamentul pe care-l etichetăm ca fiind nepotrivit este furie și nervozitate. Cu toate acestea, din observațiile și cercetările mele în domeniul dezvoltării psiho-emoționale a copilului, am înțeles că un comportament nu este nimic altceva decât vârful unui iceberg.

La suprafață vedem manifestându-se un comportament care este dominat de furie, de extrem de multă energie, de lacrimi, de forță. O doză mare de adrenalină și cortizol inundă atât corpul nostru, cât și corpul micuțului. Acesta este, așadar, vârful icebergului.

Dacă ne dorim cu adevărat să susținem dezvoltarea armonioasă și echilibrată a copilului din viața noastră, fie că-i suntem părinți sau cadre didactice, este bine ca înainte să disciplinăm – pedepsim (!) comportamentul, să avem curajul și bunăvoința (ca să nu spun că avem chiar responsabilitatea) să facem o călătorie dincolo de suprafață, pentru a vedea care sunt motivele pentru care cel mic manifestă un astfel de comportament.

La început este destul de complicat, pentru că, instinctiv, atunci când cineva este plin de furie în jurul nostru, creierul receptează un mesaj subtil cum că am fi într-o zonă periculoasă pentru viața noastră și ar fi bine să începem să survolăm realitatea, în așa fel încât să luăm o decizie: luptăm, fugim sau înghețăm.

Totuși, cu timpul și antrenați de iubire, putem dezvolta această atitudine empatică, suportivă. Este ceva ce se învață, iar în procesul învățării este recomandat să fim foarte blânzi cu noi, să ne iertăm, să abolim ignoranța și să nu căutăm să fim părinți perfecți.

Fiecare dintre noi greșim, este normal. Cu cât vom vrea mai mult să fim perfecți, cu atât momentele de eșec vor fi mai dese. Este recomandat să fim reali. Să ne deschidem în fața copilului, chiar dacă-i suntem cadre didactice, dar mai ales dacă-i suntem părinți, deoarece acesta învață prin imitație, vrea să ne vadă făcând lucrurile pe care-l îndemnăm pe el să le facă. Atunci când ne vede că greșim, înțelege că greșeala nu este capitală, ci este o oportunitate de învățare.

Să revenim la comportament. La suprafață observăm furie. Să facem un prim-pas în profunzime. Ce se poate afla în spatele acestui sentiment? Din ceea ce am cercetat, până în acest moment, am identificat aceste stări/trăiri/sentimente:

  1. ANXIETATE, iar aceasta este un efect ale unei stări mult mai profunde: FRICA; BLÂNDEȚE.
  2. FRUSTRARE, acest sentiment este în general catalogat de specialiști, pe bună dreptate, ca fiind vag, mult prea evaziv. Atunci când simțiți că în spatele nervozității, a furiei se află frustrare, îndemnul meu este să căutați mai profund, deoarece frustrarea este un termen generic pentru o mulțime de alte sentimente. Cu cât vom fora mai mult și mai adânc, cu atât vocabularul nostru va conține mai multe cuvinte care să eticheteze stări emoționale, altele decât bine, rău, frustrat. BLÂNDEȚE.
  3. CONFUZIE, da, la vârsta (ante) preșcolarității totul este nou pentru copil, mai ales că al său creier este într-o puternică fază de dezvoltare, iar aceasta nu se va încheia decât după 24-25 de ani, conform lui Daniel Siegel. Atunci când sunt trasate sarcini care nu au un obiectiv clar, care-i încalcă drepturile copilului, care nu sunt explicate în așa fel încât să fie înțelese de copil, imposibilitatea lui de a răspunde solicitării va fi percepută drept furie. Totuși, la baza ei stă ori incapacitatea noastră de a comunica adecvat vârstei, ori acesta încă nu are suficient de multe abilități dezvoltate încât să poată răspunde doleanțelor noastre. BLÂNDEȚE.
  4. Copilul se simte RĂNIT, iar acest sentiment, la fel ca în cazul fricii are niște nivele mai profunde, cum ar fi TRISTEȚEA, iar mai adânc avem IZOLAREA. În astfel de momente, putem înțelege că nevoile psihologice de bază ale copilului – conectare, competență și control nu sunt satisfăcute, ori acesta a trecut prin toate modalitățile greșite de a se simți conectat și important – atenția necuvenită, lupta de putere, răzbunarea, iar acum a ajuns în ultimul stadiu inadecvarea asumată, când nu-și mai dorește să comunice, să coopereze sau să participe la nimic din ce-i este propus. Deși toate trăirile sunt extrem de importante, atunci când copilul se simte rănit, este trist și ajunge să se izoleze, este nevoie de intervenție. BLÂNDEȚE.
  5. VINOVĂȚIE, și acest sentiment are un nivel mai profund: RUȘINEA. Folosim de multe ori rușinea pentru a disciplina un copil, iar această atitudine nu doar că-i distruge stima de sine, însă-l face și să caute modalități de a-și elibera energia negativă dobândită. Rușinea antrenează neurotransmițători, care generează energie, iar aceasta e nevoie să fie consumată. Uneori, se consumă prin crize de furie sau chiar agresiune. Este bine să știm că în cazul acestor trăiri, copilul nu face altceva decât să reacționeze. BLÂNDEȚE.
  6. GELOZIE, este un sentiment extrem de interesant și nu trebuie deloc trecut cu vederea. Fie că este vorba de un nou frățior sau surioară sau un nou partener, gelozia pare firească atunci când copilul nu înțelege că iubirea este nelimitată și părinții pot iubi oricât de mulți copii, la fel de mult, însă în moduri diferite. Comunicarea face diferența, atunci când crizele de furie sau agresiune sunt generate de gelozie. BLÂNDEȚE.
  7. REACȚIE LA NEDREPTATE, da, copiii, oricât de mici sunt, au momente în care se simt nedreptățiți. Aceste momente sunt dese și pentru adulți par acte de bunătate (dă-i jucăria fratelui sau prietenului, colegului tău). Tu cum te-ai simți dacă altcineva ți-ar spune să oferi ceva ce e al tău cuiva, iar tu nu vrei asta? Destul de nedreptățit, nu? Copilul are dreptul să spună NU, iar adultul este obligat să respecte intimitatea și dreptul copilului la a avea propriile lucruri, spațiul propriu și chiar să-i dea spațiu să facă alegeri. Mare atenție la cum ne comportăm cu copiii, la cum cântărim lucrurile, pentru că uneori balanța poate să pară în echilibru din punctul nostru de vedere, însă nu și din al lor. Coborâți-vă puțin și ascultați părerea lor. Puteți avea multe de învățat, iar în viitor, chiar evita furia. BLÂNDEȚE.
  8. STRESUL, din păcate este starea cea mai dăunătoare ființei umane care afectează întreg echilibrul corpului, nu doar cel psiho-emoțional. Din exterior, viața copiilor poate părea foarte simplă: „doar se joacă toată ziua!!!”, ar spune unii. Totuși, viața socială este extrem de aglomerată și solicitantă și pentru micuți. Trecerea de la mediul de familie la cel educațional este extrem de provocatoare; schimbarea grădiniței, a casei, de asemenea. Mai mult, stresul părinților este reflectat în comportamentul copiilor. Așadar, dacă un copil se manifestă într-un mod furios, cercetați care sunt schimbările prin care trece sau treceți, pentru a vedea nivelul stresului. BLÂNDEȚE.
  9. UMILINȚA este unul dintre cele mai nocive sentimente pe care un copil le poate trăi. Cuvinte jignitoare (prostule, nesimțitule, fraierule), ironii (mănânci ca un porc, te îmbraci ca o sorcovă, tropăi ca un cal când mergi) sau expresii de genul – ești o greșeală pentru mine, regret că te-am născut, mi-e rușine cu tine, te urăsc, ești ca taică-tu sau ca maică-ta, nu fac altceva decât să rănească, amprenteze pe viață copilul. Îmi este atât de greu să scriu astfel de exemple pentru că mi se pare inuman să i te adresezi în acest mod copilului din viața ta, însă știu că este o realitate în multe familii. Cuvinte de genul distrug stima de sine a copilului, dar mai mult ca orice, distrug relația de încredere pe care copilul o are cu părinții. Nu e de mirare că un copil care veșnic este etichetat drept nesimțit, se va comporta ca un nesimțit. BLÂNDEȚE!!!!!
  10. RUȘINE este asemănătoare umilinței, chiar dacă poate nu folosește niște etichete la fel de dure. În general, rușinea apare când copilul este comparat cu altcineva – din cauza notelor, a vestimentației, a comportamentului. Copilul e unic și își va demonstra mereu această unicitate. Furia este un semnal: vreau să fiu eu! vreau să experimentez lucrurile în felul meu! nu mă mai compara! nu mă mai umili! Adulții folosesc rușinea ca modalitate de coerciție, amenințând în diverse moduri copilul sau vorbindu-i în așa fel încât acesta să aibă o stare interioară proastă. Nu e de mirare ca va reacționa nervos. BLÂNDEȚE.
  11. DEPRESIE nu este comună la copii, deși pare că în anii următori va fi, la cum evoluează lucrurile, însă poate apărea atunci când nevoia de conectare nu este satisfăcută o lungă perioadă de timp sau în realitatea copilului intervin anumite schimbări care-i afectează echilibrul: divorțul părinților, decesul unuia dintre părinți, pierderea unei prieteni sau chiar o nota mică la școală. Unii copiii sunt mai sensibili și sunt predispuși să aibă stări melancolice, iar comportamentul agresiv este un strigăt inconștient de ajutor. Depresia este asemănătoare, la vârsta copilăriei, cu inadecvarea asumată, însă aici nu este neapărat asumată – copilul nu reușește să se autoregleze și atunci balanța sa psiho-emoțională se dezechilibrează. Comunicarea și conectarea este cheia. Mai ales în acest caz, poate fi nevoie să apelați și la un psiholog .BLÂNDEȚE.
  12. RESPINGERE cauzează în general cele mai multe momente de agresivitate. Copiii au nevoie enormă de a se conecta cu adulții din viața lor, iar când nu simt asta începe să caute atenția lor într-un mod nepotrivit: sparg lucruri, mușcă, lovesc etc. Tot ce spun ei prin asta este: bagă-mă în seamă! sunt aici! iubește-mă! BLÂNDEȚE.

Acestea sunt doar câteva emoții care se ascund în spatele furiei. Ele pot fi amplu dezbătute, însă nu acesta este scopul meu acum, ci îmi doresc să vă ajut și să mă ajut să înțelegeți/înțeleg că întotdeauna în spatele furiei e ceva mai puternic, mai adânc.

Vă doresc mult succes în a fi conștienți în momentele de furie ale copiilor, așa încât să găsiți puterea și interesul pentru a afla ce se ascunde dincolo, manifestând blândețe față de voi și față de ei.

1 thought on “Comportamentul ca un iceberg – 12 emoții mascate în furie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Statistici Trafic