fbpx
Disciplină Pozitivă și Parenting
Integrarea – cheia spre echilibru (metode practice)

Integrarea – cheia spre echilibru (metode practice)

Creierul performează atunci când diferitele lui părți lucrează împreună într-un mod armonios și echilibrat. Există două feluri de integrare: pe verticală (între parter și etaj) și pe orizontală (între emisfera stângă și cea dreaptă). Un creier integrat determină decizii luate într-un mod responsabil și chiar asumat, un mai bun control asupra corpului și emoțiilor, înțelegere de sine deplină, relații mai puternice și succes în viața școlară.

  1. Conectare și Redirecționare – este o metodă și un principiu prin intermediul căruia atunci când un copil este supărat, prima dată ne conectăm cu el din punct de vedere emoțional, adică emisferă dreaptă la emisferă dreaptă. De ce? Pentru că atunci când el este supărat, logica de cele mai multe ori nu funcționează, până nu validăm și ne conectăm la trăirile lui emoționale. Înțelegerea emoțiilor pe care le are copilul la acel moment, într-un mod lipsit de judecată, folosindu-ne de limbajul non-verbal: expresii faciale care transmit empatie, un ton al vocii blând, sunt căi prin intermediul cărora ne conectăm la emisfera dreaptă a copilului, prin emisfera noastră dreaptă. Un lucru de ajutor este să ne așezăm sub nivelul ochilor copilului, așa încât să transmitem creierului său mesajul: nu sunt o amenințare pentru tine. Atunci când copilul vede și simte toate lucrurile acestea venind din partea noastră, el se simte „simțit”, iar mai apoi, când lucrurile s-au mai calmat putem să abordăm și situația dintr-un punct de vedere mai logic. Conectarea se face deci cu și la emisfera dreaptă. Redirecționarea se face cu și la emisfera stângă. Tehnici ce pot fi folosite: focusarea pe soluții, repararea neînțelegerii, asumarea consecințelor. ATENȚIE! Copiii se simt în siguranță atunci când le sunt trasate limite. Limitele totuși trebuie să fie aplicate cu fermitate și căldură. Dacă sunt aplicate doar cu fermitate, atunci se ne îndreptăm spre rigiditate. Dacă sunt aplicate doar cu căldură, spre haos. Consecințele logice, o soluție a emisferei stângi, adeseori se confundă și trec în extrema pedepsei. Astfel, ca o consecință să fie logică, ea trebuie să îndeplinească 4 condiții: 1. Să fie rezonabilă; 2. Să fie în relație/legătura cu fapta; 3. Să fie caracterizată de respect și 4. Să fie de ajutor. Dacă una dintre aceste caracteristici sau condiții nu este îndeplinită, consecința logică este de fapt pedeapsă.
  2. O altă tehnică de folos este Numește și îmblânzește, când emoțiile sunt intense, ale emisferei drepte, au scăpat de sub control, ajută copilul să spună poveste despre ceea ce îl supără. În acest mod, își va folosi emisfera stângă pentru a înțelege experiența și a se simți mai în control. Toate aceste tehnici sun valabile și în cazul adulților, deoarece este dovedit științific că atunci când spunem pe nume emoției pe care o avem, ea își pierde din putere. Mai mult de atât, când vorbim sau scriem ori desenăm despre ceea ce ne-a supărat, devenim mai lucizi și putem vedea lucrurile mult mai clar.
  3. A treia tehnică de integrare este Implică-te, nu te enerva, în situațiile de stres intens, este recomandat să implicăm creierului de la „etaj” al copilului, decât să coborâm la „parter.” Putem iarăși apela la focusarea pe soluții, întrebăm chiar pe copil care ar putea fi o alternativă la ceea ce trăiește acum. În tumultul emoțional este recomandat să găsim o ieșire spre logică, spre rațiune, după ce ne-am conectat și am validat ce a trăit copilul. Poate fi o alegere de pe Roata alegerilor, pe care am pregătit-o anterior. Putem să creăm împreună cu copiii din grupă, un loc de liniștire, așa cum sugerează și Curriculumul, acolo unde ei se pot retrage atunci când sunt supărați. Atenție! Nu folosim acel loc ca pedeapsă, ci ca privilegiu pentru copii. Nu ar fi rău ca și profesorii să aibă un astfel de loc. Util și important este să folosim toate aceste metode înainte să apară problema, și atunci doar să apelăm la ele, însă putem apela la creierul superior al copilului mai des, îl putem implica în procese de luare a deciziilor etc.
  4. A patra tehnică este Folosește-l sau te vei pierde, oferim copiilor ocazii pentru a-și exersa creierul superior, astfel încât să fie puternic și integrat cu creierul inferior și cu corpul. În afară de a-l învăța pe copil formele, literele și numerele, îl putem implica în jocuri de tipul „tu ce-ai face?” care îl pun în fața unor dileme ipotetice. Putem citi împreună și să-i cerem copilului să preciză finalul povestirii. De asemenea, îi oferim copilului ocazia de a lua decizii pentru sine, chiar și (mai ales) atunci când sunt dificile.
  5. Ultima tehnică prezentată astăzi este Mișcă-l sau te vei pierde, cercetările au demonstrat că până în momentul în care conștientizăm că suntem stresați, corpul nostru deja știe asta. Tensiunea, încordarea din umeri, fluturii din stomac, bătăile puternice ale inimii sunt doar câteva din modurile în care corpul nostru transmite un mesaj creierului că suntem stresați. Încurajând copilul să-și schimbe poziția fizică, îl ajutăm să elimine tensiune și astfel se transmite un mesaj spre creierul de la „etaj”, un mesaj de calmare. Când lucrurile se întâmplă așa, integrarea este posibilă. Așadar, exercițiile sportive au un rol extrem de important în calmarea creierului. De asemenea, respirația.

Cărți utile:

  1. Inteligența parentală – disciplina dincolo de drame și haos emoțional, de Daniel J. Siegel și Tina Payne Bryson
  2. Creierul copilului tău – 12 strategii revoluționare de dezvoltare unitară a creierului copilului tău, de Dr. Daniel Siegel și Dr. Tina Payne Bryson

Dacă ești părinte sau profesor și consideri că ai nevoie de o consiliere, în așa fel încât să găsești cele mai bune strategii pentru a te conecta cu copiii, nu ezita să mă contactezi prin email la adresa: contact@razvandanc.ro sau prin WhatsApp la 0756090094

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Statistici Trafic