SENTIMENTE ÎN BORCAN – Activitate pentru dezvoltarea inteligenței emoționale

Nu le putem pretinde copiilor să-și gestioneze eficient emoțiile, până nu i-am învățat să facă acest lucru. Primul pas în procesul de auto-regleze este să-i ajutăm să recunoască și să numească o emoție pe care o trăiesc într-un anumit moment. Oamenii de știință spun că prin simpla numirea a unei emoții, intensitatea acesteia scade cu aproape 50% (vezi Daniel Siegel pentru mai multe detalii).

Vă propun în continuare o activitate care să-i ajute pe copii să:

  1. Intre în contact cu propriile emoțiile;
  2. Să le numească;
  3. Să le comunice și celorlalți copii cum se simt.

Numele activității: Sentimente în borcan.

Obiectiv: Să-i ajute pe copiii să-și identifice emoțiile, să fie conștienți despre modul în care acestea se schimbă de-a lungul unei zile și să le poată exprima într-un mod adecvat. Această activitate se poate realizat atât acasă, cât și la grădiniță sau la școală.

Materialele necesare: 4-5 borcane de plastic pe care să lipiți sau să desenați fețe cu diverse emoții. Puteți de asemenea să le pictați. Dați-vă frâu liber imaginației. Aceste borcane fie le puteți pregăti în avans, fie le puteți realiza alături de copii. Alegeți 4-5 emoții cu care copiii se confruntă mai des, de exemplu: fericit, trist, nervos, obosit etc. Deși puteți folosi mai multe borcane și, deci, mai multe emoții, este recomandat că numărul lor să nu fie foarte mare, așa încât copiii să nu devină confuzi. Pe lângă aceste borcane, veți avea nevoie și de câteva bețișoare (de înghețată, de exemplu) pe care să lipiți pozele copiilor. Dacă nu vreți să folosiți poze, puteți oferi bețișoarele copiilor pentru a le desena și a le personaliza după bunul plac. Este important ca ei să-și recunoască bețișoarele.

Instrucțiuni.

  1. Folosindu-vă de o planșă cu emoții, cu 5 până la 8 emoții familiare, discutați cu preșcolarii sau școlarii mici despre evenimentele și împrejurările care ne provoacă aceste sentimente. De exemplu, le puteți pune întrebări de genul: „ce te face să te simți fericit?”, „ce s-ar putea întâmpla pentru a te simți nervos?”, „dar supărat?” etc.
  2. Vorbiți despre emoțiile pe care le au de-a lungul unei zile la grădiniță sau la școală ori chiar acasă. Există o singură emoție pe care o simt întreaga zi sau apar și alte emoții, în funcție de ce se întâmplă în mediu? Ce-i face să-și schimbe emoțiile? (de exemplu: cineva le ia jucăria, le oferă o îmbrățișare, cineva stă lângă el/ea la poveste, se joacă împreună, cineva îl/o împinge etc.)
  3. Acum este momentul să creați bețișoarele împreună. Vă invit să nu le oferiți foarte multe indicații copiilor, ci să le puneți la dispoziție mai multe elemente pentru a fi creativi: creioane, carioci, autocolante etc. Fiecare își creează bețișorul propriu și va avea grijă de el (ajută și la dezvoltarea simțului responsabilității, pe lângă cel al creativității).
  4. Arătați-le copiilor borcanele cu emoții, dacă le-ați creat înainte sau începeți crearea lor acum alături de ei. Întrebați-i: „cum vă simțiți acum?”
  5. Invitați preșcolarii/școlarii mici să pună bețișorul lor în borcanul corespunzător cu emoția pe care au o în acel moment.
  6. În fiecare zi, când ajung cei mici, rugați-i să pună bețișorul lor în borcanul cu emoția pe care o trăiesc în acel moment. Pe parcursul zilei, atunci când emoțiile se schimbă sau unii copii au o „furtună emoțională”, ajutați-i să-și mute bețișorul în borcanul cu emoția pe care cred că trăiesc atunci. Susțineți-i chiar să numească emoția. Este un prim-pas spre auto-reglare. Cu cât vor fi mai familiari cu aceste borcane, cu atât vor fi mai independenți (nu va mai fi nevoie să-i ghidați voi să pună bețișorul, ci o vor face din propria inițiativă). Ați putea pe parcursul zilei să întrebați: „vrea cineva să schimbe bețișorul într-un alt borcan cu sentimente?”

Copiii devin din ce în ce mai abili să-și regleze emoțiile atunci când încep să vorbească despre ele și să le accepte. Acest lucru e necesar să devină o parte din rutina zilnică pentru a-i ajuta să-și dezvolte vocabularul emoțional. Pe măsură ce învață noi și noi sentimente, puteți avea mai multe borcane în sala de grupă, clasă sau acasă. Puteți să vă creați și voi un astfel de bețișor și să fiți în contact cu emoțiile pe care le aveți de-a lungul programului, iar când e cazul puteți chiar să schimbați locul bețișorului în borcane. Acesta nu este un semn de slăbiciune, ci o încurajare pentru copii.

În final, vă invit să meditați la două întrebări:

  1. În ce fel vă influențează/afectează emoțiile pe care le trăiesc copiii?
  2. În ce fel credeți că-i influențează/afectează pe copii emoțiile pe care le trăiți voi?

Vă doresc distracție plăcută și mult succes!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *