fbpx

Răzvan Danc

Celebrând o viață extraordinară!

În ceea ce mă privește, somnul este foarte important. Îmi place să dorm, mă relaxează și îmi dă extrem de multă eficiență în ceea ce fac. Citind studiile de specialitate, am înțeles cât de necesar este somnul (cantitativ și calitativ) pentru buna-funcționare a ființei.

Poate ați observat și voi că atunci când sunteți obosiți sunteți mult mai ușor de iritat, iar când sunteți odihniți aveți mai multă toleranță la frustrare. Același lucru se întâmplă și cu foamea și setea. Este important să dormim. Nu doar copiii au nevoie să doarmă, ci și adulții.

Există chiar departamente pentru cercetarea somnului. Nu este relevant să vă spun câte beneficii are somnul, ci aleg să vă scriu mai jos 12 lucruri pe care e nevoie să le știți pentru un somn mai odihnitor și de calitate. Cele 12 indicații sunt preluate din cercetările lui Matthew Walker. Acesta discută pe larg despre somn în cartea sa „Despre somn – De ce este vital să dormim și să visăm”, publicată la editura Vellant, în 2018.

Aceste indicații sunt de luat în seamă de către noi toți. Rolul indicațiilor este să vă ajute, nu să vă facă să vă simțiți vinovați (dacă lucrați în 3 schimburi, dacă dormiți mai mult sau mai haotic în vacanțe etc). Excepțiile nu sunt excese.

  1. Respectați un program de somn. Mergeţi la culcare şi treziţi-vă la aceeaşi oră în fiecare zi. În calitate de creaturi supuse obiceiurilor, oamenilor le este dificil să se adapteze la modificările tiparelor de somn. Dacă dormiți până mai târziu în weekend, nu veți compensa pe deplin pentru carențele de somn din timpul săptămânii și vă va fi mai dificil să vă treziţi devreme luni dimineața. Puneţi o alarmă pentru ora de culcare. Adesea punem alarma pentru când trebuie să ne trezim, dar nu facem asta pentru când trebuie să ne culcăm. Dacă este să preluați și să rămâneți cu un sfat dintre aceste douăsprezece, acesta ar trebui să fie acel sfat.
  2. Activitatea fizică este minunată, dar nu prea târziu în zi. Încercați să fiți activi cel puțin 30 de minute în majoritatea zilelor, dar nu mai târziu de pragul de două-trei ore înainte de culcare.
  3. Evitați cofeina şi nicotina. Cafeaua, cola, anumite ceaiuri şi ciocolata conțin stimulentul cofeină, iar efectele sale pot să aibă nevoie chiar şi de opt ore pentru a dispărea complet. Aşadar, o cafea băută după-amiaza târziu vă poate face mai dificil adormitul noaptea. Nicotina este și ea un stimulent, adesea făcându-i pe fumător să doarmă doar foarte superficial. In plus, fumătorii se pot trezi adesea prea devreme dimineața din cauza sevrajului de la nicotină.
  4. Evitați băuturile alcoolice înainte de culcare. Un păhărel sau o băutură alcoolică înainte de culcare s-ar putea să vă ajute să vă relaxați, dar consumul masiv vă poate priva de somnul REM, menținându-vă în stadiile mai superficiale ale somnului. Consumul unei cantități mari de alcool poate să contribuie şi la dificultăți de respirație pe timpul nopții. De asemenea, aveți tendința să vă treziți în toiul nopții, când efectele alcoolului se vor fi risipit.
  5. Evitați mesele copioase și băuturile mari la ore târzii ale nopții. O gustare uşoară e OK, dar o masă copioasă poate să provoace indigestie, ceea ce va influența negativ somnul. Dacă beți prea multe lichide noaptea, s-ar putea să vă treziți des pentru a urina.
  6. Dacă este posibil, evitați medicamente care întârzie somnul sau care vi-l afectează. Unele medicamente prescrise în mod obişnuit pentru inimă, tensiune arterială sau astm, precum şi unele remedii naturiste disponibile fără rețetă medicală pentru tuse, răceli sau alergii pot să interacționeze cu tiparele de somn. Dacă aveți probleme cu somnul, vorbiți cu medicul sau farmacistul vostru pentru a vedea dacă vreunul dintre medicamentele pe care le luați nu cumva contribuie la insomnie și întrebați dacă nu pot fi administrate în alte momente ale zilei sau seara devreme.
  7. Nu faceți sieste după ora trei după-amiaza. Un pui de somn poate să compenseze o carență de somn, dar siestele de după-amiaza târziu pot să facă mai dificil adormitul noaptea.
  8. Relaxați-vă înainte de culcare. Nu vă aglomerați excesiv ziua în aşa fel încât să nu mai aveți timp pentru deconectare. O activitate relaxantă, cum ar fi să citiți sau să ascultați muzică, ar trebui să facă parte din ritualul de dinainte de culcare.
  9. Faceți o baie fierbinte înainte să vă culcați. Scăderea temperaturii corporale de după baie s-ar putea să vă ajute să vă simțiți somnoroși, iar baia poate să vă ajute să vă relaxați și să vă calmați, în aşa fel încât să fiți mai pregătiți pentru somn.
  10. Dormitor întunecat, dormitor răcoros, dormitor fără gadgeturi. Scăpaţi de orice aveți în dormitor care v-ar putea distrage de la somn, cum ar fi zgomote, lumini puternice, un pat inconfortabil sau temperaturi ridicate. Dormiți mai bine dacă temperatura camerei este mai scăzută. Televizorul, telefonul mobil sau calculatorul din dormitor pot să vă distragă şi vă pot priva de somnul de care aveți nevoie. O saltea şi o pernă confortabilă pot ajuta la susținerea unui somn bun de noapte. Cei care suferă de insomnie adesea stau cu ochii pe ceas. Întoarceți partea frontală a ceasului în aşa fel încât să nu o vedeți și să nu vă faceți griji în privința timpului, pe măsură ce încercați să adormiți.
  11. Expunerea adecvată la soare. Lumina zilei este esențială pentru reglarea tiparelor de somn de zi cu zi. Încercați să ieșiți la lumina naturală a soarelui, cel puțin 30 de minute în fiecare zi. Dacă este posibil, treziți-vă cu soarele sau folosiți lumini foarte puternice dimineața. Experții în somn recomandă dacă aveți probleme cu adormitul, să vă expuneți ca, o oră la lumina soarelui de dimineață și să stingeți luminile înainte de culcare.
  12. Nu stați treji în pat. Dacă încă sunteți treji după ce ați stat în pat mai mult de 20 de minute sau dacă începeți să vă simțiți anxioși sau îngrijorați, ridicați-vă și faceți ceva relaxant, până când vă simțiți somnoroși. Anxietatea generată de incapacitatea de a dormi poate face mai dificil adormitul.
Profesor, jurnalist, pasionat de viață și iubitor de oameni. Pregătit oricând să ofere un cuvânt de încurajare tuturor celor care au nevoie de el. Întotdeauna, de vorbă de la suflet la suflet, pentru toate sufletele!

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Posts

Statistici Trafic